Tanárportré: Simonné Baranyai Zsuzsanna
Úgy alakult, hogy négy évvel ezelőtt egy emelt óraszámban
angolt tanuló osztály matematika-fizika szakos tanárnőt kapott osztályfőnöknek.
Kíváncsian vártuk, vajon harmonikussá teszi-e kapcsolatunkat a számunkra
„nehéz” tárgyakkal. Négy év, számtalan dolgozat és együtt töltött óra után
nyugodtan mondhatjuk, megtette. Beszélgetésünk során kíváncsian arról
faggattam, miként választotta hivatásul szakpárját.
Hogy teltek a diákévei?
Nem voltam olyan eminens diák, mint amilyennek gondolnátok. Elsős
koromtól fogva kedvvel tanultam a matematikát, más nem nagyon érdekelt. Kaposváron
jártam középiskolába, kollégista voltam. Szerencsére könnyen ment a tanulás,
nem kellett sokat foglalkoznom vele. Nem az a fajta kislány voltam, aki iskola
után hazament és végigtanulta a délutánt. Nálam a matematika kivételezett volt,
hiszen matek „specen” voltam, minden délután megcsináltam számtalan feladatot.
Aztán jöttek a szobatársak, barátok, osztálytársak, akiknek szívvel-lélekkel
magyaráztam a matematikát. Tanári engedéllyel az is előfordult, hogy oroszórákon
kiálltam a tábla elé, és szinte matematikaórákat tartottam az
osztálytársaimnak. A matematika versenyek mellett gyakran küldött el a magyartanárom
vers – és prózamondó versenyekre, melyeken legtöbbször sikeresen szerepeltem. Ezenkívül
persze szerettem a barátaimmal lenni, bulizni, sportolni (röplabdáztam, atletizáltam).
Úgy teltek a napjaim, mint egy normális gimis diáknak.
Ezek szerint már középiskolában
körvonalazódott a tanári pálya?
Nem is csak akkor, már régebben. A húgommal mindig „tanítónénist”
játszottunk, és persze mindig én voltam a tanár. Mivel középiskolában latint is
tanultam, 9-10.-ben voltak olyan elképzeléseim, hogy orvos leszek. Aztán
elmentem egy boncolásra, és rájöttem, hogy nem tudnék szembenézni a halállal.
Ráadásul, mikor le kellett adni a jelentkezési lapot, történt velem egy érdekes
dolog. Akármilyen furcsán is hangzik, rájöttem, hogy matek nélkül nem tudom
elképzelni az életemet. A fizika pedig jött mellé, habár a filozófiatanárom
inkább az ő tantárgya felé terelt volna.
Testnevelő - tanáromat és két évig osztályfőnökömet, Simonné Kutas Zitát
még mindenképp megemlíteném, neki is köszönhetem, hogy ezt a hivatást
választottam.
Hol kezdett tanítani?
Pécsett végeztem, a fizika tanszéken fel is ajánlották, hogy
maradjak ott, de a férjem akkor már Szombathelyen dolgozott. Döntenem kellett,
végül Kőszegen kezdtem tanítani, matematikát, fizikát és informatikát. 2009-ben
kerültem az NLG-be. Egyébként már korábban is volt kapcsolatom az iskolával,
itt töltöttem a gyakorlatomat fizikából.
Ha jól tudom, mi
lettünk az első „A”-s osztálya, ahol osztályfőnök. Másként vagyunk diákok, mint
a matekos osztályok?
Különös felfedezés, kettős érzés. Olyan oldalamat ismertem
meg, amiről nem is tudtam, hogy létezik.
Egyrészről kellemes tapasztalat, mert az „A” osztály szorgalma és
kitartása nagy. Mindenevők vagytok, matematikát ugyanúgy képesek vagytok
megtanulni, mint a magyart. Ami az osztályban furcsa, hogy sokkal kishitűbbek
mint a „C”-sek, mindig pánikolnak, szóval egy dolgozat megíratása néha elég
komoly nehézséget jelent. A dolgoknak a „túlparázása” kicsit idegen számomra.
Mit csinál szívesen szabadidejében?
Legtöbb időmet a családommal töltöm. Gyakran járunk Olivér (kisebbik
fiam) kézilabda meccseire, gyakorlatilag az elmúlt években minden hétvégén.
Nagyon szeretünk utazni, igyekszünk a szünidőkben különböző országokba eljutni,
együtt a családommal más – más kultúrákat megismerni. Rendszeresen futok és
pilatesre járok, ezeket már szenvedélyemnek hívhatom. Természetesen szeretek
vásárolni is.
Csucsi néniről mindenkinek egyből a
magas sarkú cipők jutnak eszébe. Régóta gyarapodik a cipőgyűjtemény?
Mióta eszemet tudom, szeretem a cipőket (nevet), azok a
gyengéim. Arra kifejezetten emlékszem, mikor még pici voltam, egy barna kopogós
cipőt kaptam a papámtól. Vonzódásom azóta is töretlen, de 10-15 éve gyűjtöm ”komolyabban”
őket.
Van olyan tárgya, ami
nagyon közel áll a szívéhez?
Úgy gondolom, ami sokat jelent nekem, az nem kézzelfogható. Ha
mégis megneveznék valamit, talán az a kis cipő lenne, amelyet az előző
osztályomtól kaptam. De ennek is az érzelmi értéke a legnagyobb.
Ha egy életre szóló
útravalóról kérdezném, mit tanácsolna korosztályunknak?
Szerintem az életben egyetlen egy érték van: a család. Ez egy
változó világ, mindent le kell cserélni, de ha van egy állandó, biztos családi
háttér, akkor már teljesnek érzed az életed. A munkahelyed, barátaid, hobbijaid
csak egy plusz ajándék. Azt tanácsolom tehát, hogy mindenkinek ez legyen a
legfontosabb érték, a család.
Egy professzor úr egyszer egy üveget vitt be az előadóba és
megtöltötte kövekkel. Megkérdezte a hallgatókat, tele van-e? Persze, igen volt
a válasz. Ezután beleöntött még kisebb kavicsokat, majd homokot, végül vizet.
Szerintem ebben a metaforában a nagy kövek a családot jelképezik, ha az megvan,
már teljes az életed, a többivel csak apróbb űrök tölthetők ki, az egész üveg
nem.
Köszönöm a beszélgetést!
Szikszai Lilla
Megjegyzések
Megjegyzés küldése