Egyetemisták az online közoktatásért – Németh Alexander interjúja



Mint ismeretes, a jelenlegi járványügyi intézkedések az oktatás mindennapjait is jelentősen átszervezték. Március közepén csupán néhány nap alatt kellett átállni érintkezésmentes, online tanításra, és ez komoly kihívás elé állította a diákokat, tanárokat és szülőket egyaránt. A már korábban fellelhető, tanulást segítő, megbízható internetes források megtalálása azonban sosem volt egyszerű feladat. Ezen nehézségekre reagálva határozott úgy néhány egyetemista, hogy rendszerezni szeretnék az interneten fellelhető minőségi tananyagokat alsó tagozattól egészen az érettségiző korosztályig. Már az első néhány nap rengetegen felfigyeltek rájuk, a lelkes csapat hamarosan több ezer fővel bővült; azóta pedig weboldaluk több százezer megtekintéssel és sok ezer visszatérő vendéggel büszkélkedhet. Az online tudástár mellett már saját tartalmat, videókat is gyártanak, illetve pályaorientációs projektet indítottak. Az Oktondi HR-divíziójának vezetőjével, Zentai Brigittával beszélgettünk.
Az egész kezdeményezés többek között azért tudott ilyen népszerűvé válni néhány hét leforgása alatt, mert a tantermen kívüli, digitális munkarend kihirdetését követően szinte azonnal elindult a munka. Mi adott nektek ehhez ekkora motivációt, eltökéltséget egy ilyen embert próbáló időszakban?
Mindig is szerettem tanulni és tanítani, úgy gondolom, hogy a tudás átadása hatalmas felelősség, és az alapja egy boldog és egészséges társadalomnak. Ezért az egyetemi éveim során is igyekeztem aktívan szerepet vállalni ezen a területen: Egy éven keresztül készítettem fel középiskolásokat történelemérettségire a Studium Generale szervezeten belül, a KórházSulin keresztül pedig beteg gyermekeket tanítottam. Emellett az Corvinus Egyetemen is vállaltam oktatási tevékenységet.
Úgy gondolom, hogy az Oktondi mint kezdeményezés egy olyan valós társadalmi igényt hivatott kielégíteni (az online közoktatás segítése), amely több százezer diák, tanár, szülő életét könnyítheti meg. Számomra ez egy olyan értékteremtő tevékenység, amellyel teljes mértékben tudok azonosulni. A nemes célon túl az Oktondi közösségi ereje hatalmas motivációt is ad a mindennapok során a tagok számára. A napokban végeztünk egy felmérést, hogy társainkat mi ösztönzi a munka során, és az alábbi válaszokat adták: az összefogó-reformáló erő, hivatástudat és segíteni akarás.
Már az első pár nap sok ezer ember talált rátok, rengetegen ajánlották fel a segítségüket, és egyre több nagyvállalat áll mellétek. Számítottatok rá, hogy ekkorává növi ki magát néhány egyetemista kezdeményezése, vagy nagy meglepetésként ért titeket?
Egyáltalán nem számítottunk rá. Amikor Jankáék (Janka a szervezet elnöke) elkezdték gyűjteni az anyagokat, arra számítottak, hogy 20-30 baráttal fognak együtt dolgozni, ezért létrehoztak egy Facebook-csoportot. Én is ehhez csatlakoztam, és azon kaptam magam, hogy napi 14 órában ezzel foglalkozom – vitt magával a flow, a lendület. Szerintem a legtöbben így voltunk ezzel. Hiszen a közoktatás segítése nagyon sok embert foglalkoztat, azonban eddig nem volt egy ilyen erejű, tartós kezdeményezés, ahol ennyire eredményesen lehetett volna tevékenykedni. Úgy gondolom, hogy a nagyvállalatok is ezért figyeltek fel ránk. Valós igényt elégítünk ki, amely az egész társadalom életére pozitívan hat, ezt ki ne támogatná?
Van olyan terület, ahol kimondottan szükségetek lenne még segítségre? Ha igen, melyek ezek?
Folyamatosan új projektekbe kezdünk, ezért folyamatosan változik, hogy hol van szükségünk segítségre. A honlapon túl pályaorientációs szolgáltatást is nyújtunk. Ennek keretein belül jelentkezhetnek hozzánk középiskolás diákok 2-3 alkalmas, ingyenes, online tanácsadásra, amit végzett pszichológus, tanácsadó tart. Ezen kívül folyamatosan kerülnek fel a YouTube-csatornánkra új videók, ahol egyetemistákkal beszélgetünk a szakjukról és az egyetemi élettel kapcsolatos tapasztalataikról. De hamarosan a honlapon is nyitunk pályaorientációs blokkot, ahol különböző feladatokkal és anyagokkal segítjük a pályaválasztás előtt álló fiatalokat. Úgyhogy jelenleg erre a projektre keresünk olyanokat, akik szívesen megosztanák a tapasztalataikat a felsőoktatásban töltött éveikről videóbeszélgetéseken keresztül. De ha bárki kedvet érez, hogy kipróbálja magát a HR, marketing, PR vagy tananyagfeltöltés terén; vagy tudna segíteni abban, hogy minél több iskolához eljussunk; vagy egyszerűen szeretne velünk együttműködni, írjon a hr@tavoktatas2020.hu e-mail-címre.
Ha röviden, tömören kellene megfogalmaznod, hogy miért érdemes felkeresni benneteket az interneten, vagy miért csatlakozzanak hozzátok önkéntesek, mit válaszolnál?
Ha néhány szóval kellene összefoglalnom: Nemes cél, társadalmi reform, összetartó csapat, kapcsolatépítési lehetőség, szakmai fejlődés, kreativitás és önmegvalósítás – ezeket emelném ki.
Itt megemlíteném, hogy amellett, hogy az Oktondi értéket teremt a társadalom részére, a vezetőség számára az is nagyon fontos, hogy a szervezet is teremtsen értéket a tagok számára. Ezért különböző programokat szervezünk csapatainknak: Múlt héten dr. Márky Ádám tartott nekünk mindfullness tréninget, de májusban különböző divízióspecifikus képzéseink is lesznek, ahol a tagok szakmailag fejlődhetnek. Ezen kívül lényeges, hogy mindenki megtalálja azt, ami számára fontos. Így született meg a pályaorientációs projektünk is: Volt, akinek ez volt az álma, hogy pályaorientációs tanácsadással segíthesse a diákokat; valaki a moderátorkodásban, beszélgetések levezetésében szerette volna kipróbálni magát, és a vezetőség fejében is élt egy ilyen irányvonal. Így született meg a pályaorientációs projektünk.
Mekkora kihívás ilyen sok fiatalt ennyire különböző területeken koordinálni, foglalkoztatni? Vannak esetleg negatív tapasztalatok?
            Hatalmas kihívás. (Pont ezért élvezem annyira!) Alapvetően a HR-divízió vezetőjeként az elején a toborzásban és a tagok struktúrába rendezésében játszottam fontos szerepet. Most már inkább szervezetfejlesztéssel foglalkozom, a divízióvezetőknek adok egyfajta HR-es szemléletmódot – kicsit ilyen HR business partneri funkciót töltök be. A saját divíziómban pedig van egy helyettesem, Moroz Viki, aki segíti az operatív működést.
            Negatív tapasztalatnak nem bélyegeznék semmit, inkább azt mondanám, hogy sok kihívással és tanulsággal szembesültünk. Az egyik ilyen például, hogy a kezdeményezés elindulásakor nagyon sokan jöttek segíteni, és semmilyen szűrést nem alkalmaztunk; nem volt időnk egy professzionális kiválasztási folyamatra. Szóval egyelőre nagy a fluktuáció, és sok új tag is jön, de úgy gondolom, hogy a következő egy hónapban ez is rendeződni fog, amint kialakul a végleges stratégia és struktúra.



A járványügyi helyzet elmúltával bizonyára az oldalatok iránti kereslet is visszaesik majd valamelyest. Milyen terveitek vannak az érdeklődés fenntartása érdekében, hogy az Oktondi a távolabbi jövőben is egy olyan felület lehessen, amit a diákok, tanárok továbbra is rendszeresen felkeresnek majd? Egyáltalán cél-e ez?
Az Oktondinak nem célja, hogy fenntartsa a figyelmet önmagán, hiszen ez nem egy öncélú, felesleges igényt generáló szervezet. A célunk, hogy az oktatással kapcsolatos valós igényeket felmérve nyújtsunk megoldásokat, ezzel teremtve értéket a társadalomnak.
            A honlapon összegyűjtött anyagok a távoktatásra való átállásban segítik a diákokat, tanárokat, szülőket. Emellett már elkezdtünk tanárjelölt egyetemistákkal videóanyagokat is gyártani különböző tantárgyakból. Illetve a fentebb említett pályaorientációs projektet is elindítottuk a múlt héten. Hosszútávon tervben van egy mentorprogram indítása is, amely különböző generációk között teremtené meg az aktív tudásátadást és a kapcsolatteremtési lehetőséget. De akár 80-100 évre elegendő tervünk lehetne a jövőre nézve, hiszen az oktatás területén számtalan fejesztendő terület található, mi pedig több évtizednyi motivációval, lelkesedéssel és tenni akarással rendelkezünk.
Ha az olvasottak felkeltették érdeklődését, az alábbi elérhetőségeken tud érdeklődni, jelentkezni:
Honlap: https://www.tavoktatas2020.hu/
E-mail-cím: hr@tavoktatas2020.hu vagy
oktatas.palyazat@gmail.com (Utóbbi abban az esetben, ha valaki a szakjáról, egyetemi éveiről szeretne mesélni, mely videók felkerülnek az Oktondi YouTube-csatornájára.)
Facebook:
https://www.facebook.com/oktondi/
LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/oktondi/
Instagram:
https://www.instagram.com/oktondi_eok/
YouTube:

https://www.youtube.com/channel/UCgotEE5v_aZ22kbgoNzqV8w

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szalagavató 2019.

Szalagavató 2020.

Tanárportré: Simonné Baranyai Zsuzsanna