Egyetemisták az online közoktatásért – Németh Alexander interjúja
Mint
ismeretes, a jelenlegi járványügyi intézkedések az oktatás mindennapjait is
jelentősen átszervezték. Március közepén csupán néhány nap alatt kellett
átállni érintkezésmentes, online tanításra, és ez komoly kihívás elé állította
a diákokat, tanárokat és szülőket egyaránt. A már korábban fellelhető, tanulást
segítő, megbízható internetes források megtalálása azonban sosem volt egyszerű
feladat. Ezen nehézségekre reagálva határozott úgy néhány egyetemista, hogy
rendszerezni szeretnék az interneten fellelhető minőségi tananyagokat alsó
tagozattól egészen az érettségiző korosztályig. Már az első néhány nap
rengetegen felfigyeltek rájuk, a lelkes csapat hamarosan több ezer fővel bővült;
azóta pedig weboldaluk több százezer megtekintéssel és sok ezer visszatérő
vendéggel büszkélkedhet. Az online tudástár mellett már saját tartalmat,
videókat is gyártanak, illetve pályaorientációs projektet indítottak. Az
Oktondi HR-divíziójának vezetőjével, Zentai Brigittával beszélgettünk.
Az
egész kezdeményezés többek között azért tudott ilyen népszerűvé válni néhány
hét leforgása alatt, mert a tantermen kívüli, digitális munkarend kihirdetését
követően szinte azonnal elindult a munka. Mi adott nektek ehhez ekkora
motivációt, eltökéltséget egy ilyen embert próbáló időszakban?
Mindig is szerettem tanulni és tanítani, úgy
gondolom, hogy a tudás átadása hatalmas felelősség, és az alapja egy boldog és
egészséges társadalomnak. Ezért az egyetemi éveim során is igyekeztem aktívan
szerepet vállalni ezen a területen: Egy éven keresztül készítettem fel
középiskolásokat történelemérettségire a Studium Generale szervezeten belül, a
KórházSulin keresztül pedig beteg gyermekeket tanítottam. Emellett az Corvinus
Egyetemen is vállaltam oktatási tevékenységet.
Úgy gondolom,
hogy az Oktondi mint kezdeményezés egy olyan valós társadalmi igényt hivatott
kielégíteni (az online közoktatás segítése), amely több százezer diák, tanár,
szülő életét könnyítheti meg. Számomra ez egy olyan értékteremtő tevékenység,
amellyel teljes mértékben tudok azonosulni. A nemes célon túl az Oktondi
közösségi ereje hatalmas motivációt is ad a mindennapok során a tagok számára.
A napokban végeztünk egy felmérést, hogy társainkat mi ösztönzi a munka során,
és az alábbi válaszokat adták: az összefogó-reformáló erő, hivatástudat és
segíteni akarás.
Már
az első pár nap sok ezer ember talált rátok, rengetegen ajánlották fel a
segítségüket, és egyre több nagyvállalat áll mellétek. Számítottatok rá, hogy
ekkorává növi ki magát néhány egyetemista kezdeményezése, vagy nagy meglepetésként
ért titeket?
Egyáltalán nem
számítottunk rá. Amikor Jankáék (Janka a szervezet elnöke) elkezdték gyűjteni
az anyagokat, arra számítottak, hogy 20-30 baráttal fognak együtt dolgozni,
ezért létrehoztak egy Facebook-csoportot. Én is ehhez csatlakoztam, és azon
kaptam magam, hogy napi 14 órában ezzel foglalkozom – vitt magával a flow, a
lendület. Szerintem a legtöbben így voltunk ezzel. Hiszen a közoktatás segítése
nagyon sok embert foglalkoztat, azonban eddig nem volt egy ilyen erejű, tartós
kezdeményezés, ahol ennyire eredményesen lehetett volna tevékenykedni. Úgy
gondolom, hogy a nagyvállalatok is ezért figyeltek fel ránk. Valós igényt
elégítünk ki, amely az egész társadalom életére pozitívan hat, ezt ki ne támogatná?
Van
olyan terület, ahol kimondottan szükségetek lenne még segítségre? Ha igen,
melyek ezek?
Folyamatosan új
projektekbe kezdünk, ezért folyamatosan változik, hogy hol van szükségünk
segítségre. A honlapon túl pályaorientációs szolgáltatást is nyújtunk. Ennek
keretein belül jelentkezhetnek hozzánk középiskolás diákok 2-3 alkalmas,
ingyenes, online tanácsadásra, amit végzett pszichológus, tanácsadó tart. Ezen
kívül folyamatosan kerülnek fel a YouTube-csatornánkra új videók, ahol
egyetemistákkal beszélgetünk a szakjukról és az egyetemi élettel kapcsolatos
tapasztalataikról. De hamarosan a honlapon is nyitunk pályaorientációs blokkot,
ahol különböző feladatokkal és anyagokkal segítjük a pályaválasztás előtt álló
fiatalokat. Úgyhogy jelenleg erre a projektre keresünk olyanokat, akik szívesen
megosztanák a tapasztalataikat a felsőoktatásban töltött éveikről videóbeszélgetéseken
keresztül. De ha bárki kedvet érez, hogy kipróbálja magát a HR, marketing, PR
vagy tananyagfeltöltés terén; vagy tudna segíteni abban, hogy minél több
iskolához eljussunk; vagy egyszerűen szeretne velünk együttműködni, írjon a hr@tavoktatas2020.hu
e-mail-címre.
Ha
röviden, tömören kellene megfogalmaznod, hogy miért érdemes felkeresni
benneteket az interneten, vagy miért csatlakozzanak hozzátok önkéntesek, mit
válaszolnál?
Ha néhány szóval kellene összefoglalnom: Nemes cél,
társadalmi reform, összetartó csapat, kapcsolatépítési lehetőség, szakmai
fejlődés, kreativitás és önmegvalósítás – ezeket emelném ki.
Itt megemlíteném, hogy amellett, hogy az Oktondi
értéket teremt a társadalom részére, a vezetőség számára az is nagyon fontos,
hogy a szervezet is teremtsen értéket a tagok számára. Ezért különböző
programokat szervezünk csapatainknak: Múlt héten dr. Márky Ádám tartott nekünk
mindfullness tréninget, de májusban különböző divízióspecifikus képzéseink is
lesznek, ahol a tagok szakmailag fejlődhetnek. Ezen kívül lényeges, hogy
mindenki megtalálja azt, ami számára fontos. Így született meg a pályaorientációs
projektünk is: Volt, akinek ez volt az álma, hogy pályaorientációs
tanácsadással segíthesse a diákokat; valaki a moderátorkodásban, beszélgetések
levezetésében szerette volna kipróbálni magát, és a vezetőség fejében is élt
egy ilyen irányvonal. Így született meg a pályaorientációs projektünk.
Mekkora
kihívás ilyen sok fiatalt ennyire különböző területeken koordinálni,
foglalkoztatni? Vannak esetleg negatív tapasztalatok?
Hatalmas kihívás.
(Pont ezért élvezem annyira!) Alapvetően a HR-divízió vezetőjeként az elején a
toborzásban és a tagok struktúrába rendezésében játszottam fontos szerepet.
Most már inkább szervezetfejlesztéssel foglalkozom, a divízióvezetőknek adok
egyfajta HR-es szemléletmódot – kicsit ilyen HR business partneri funkciót
töltök be. A saját divíziómban pedig van egy helyettesem, Moroz Viki, aki
segíti az operatív működést.
Negatív tapasztalatnak nem
bélyegeznék semmit, inkább azt mondanám, hogy sok kihívással és tanulsággal
szembesültünk. Az egyik ilyen például, hogy a kezdeményezés elindulásakor
nagyon sokan jöttek segíteni, és semmilyen szűrést nem alkalmaztunk; nem volt
időnk egy professzionális kiválasztási folyamatra. Szóval egyelőre nagy a
fluktuáció, és sok új tag is jön, de úgy gondolom, hogy a következő egy
hónapban ez is rendeződni fog, amint kialakul a végleges stratégia és
struktúra.
A
járványügyi helyzet elmúltával bizonyára az oldalatok iránti kereslet is
visszaesik majd valamelyest. Milyen terveitek vannak az érdeklődés fenntartása
érdekében, hogy az Oktondi a távolabbi jövőben is egy olyan felület lehessen,
amit a diákok, tanárok továbbra is rendszeresen felkeresnek majd? Egyáltalán
cél-e ez?
Az Oktondinak nem célja, hogy fenntartsa a figyelmet
önmagán, hiszen ez nem egy öncélú, felesleges igényt generáló szervezet. A célunk,
hogy az oktatással kapcsolatos valós igényeket felmérve nyújtsunk megoldásokat,
ezzel teremtve értéket a társadalomnak.
A honlapon összegyűjtött anyagok a
távoktatásra való átállásban segítik a diákokat, tanárokat, szülőket. Emellett már
elkezdtünk tanárjelölt egyetemistákkal videóanyagokat is gyártani különböző
tantárgyakból. Illetve a fentebb említett pályaorientációs projektet is elindítottuk
a múlt héten. Hosszútávon tervben van egy mentorprogram indítása is, amely
különböző generációk között teremtené meg az aktív tudásátadást és a
kapcsolatteremtési lehetőséget. De akár 80-100 évre elegendő tervünk lehetne a
jövőre nézve, hiszen az oktatás területén számtalan fejesztendő terület
található, mi pedig több évtizednyi motivációval, lelkesedéssel és tenni akarással
rendelkezünk.
Ha
az olvasottak felkeltették érdeklődését, az alábbi elérhetőségeken tud érdeklődni,
jelentkezni:
Honlap: https://www.tavoktatas2020.hu/
E-mail-cím: hr@tavoktatas2020.hu
vagy
oktatas.palyazat@gmail.com (Utóbbi abban az esetben, ha valaki a szakjáról, egyetemi éveiről szeretne mesélni, mely videók felkerülnek az Oktondi YouTube-csatornájára.)
oktatas.palyazat@gmail.com (Utóbbi abban az esetben, ha valaki a szakjáról, egyetemi éveiről szeretne mesélni, mely videók felkerülnek az Oktondi YouTube-csatornájára.)
Facebook:
https://www.facebook.com/oktondi/
LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/oktondi/
Instagram:
https://www.instagram.com/oktondi_eok/
YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCgotEE5v_aZ22kbgoNzqV8w
Megjegyzések
Megjegyzés küldése